
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17, το ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ υλοποίησε για πρώτη φορά το “Πρόγραμμα Υιοθεσίας των μαθητών της Α’ Δημοτικού από μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού”. To συγκεκριμένο πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο 24ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας. Ο βασικότερος στόχος της παρέμβασης ήταν η ενίσχυση όλων εκείνων των αξιών που μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός δημιουργικού και χαρούμενου κλίματος μέσα στην τάξη. Αξίες όπως η η συνεργασία, η αλληλεγγύη, η υπευθυνότητα, ο σεβασμός. Ενώ παράλληλα αποτρέπονται όλοι εκείνοι οι παράγοντες που μπορούν να δημιουργήσουν δυσκολίες στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών, ενισχύοντας τα θετικά και αισιόδοξα μηνύματα όπως “όλοι διαφορετικοί…όλοι ίσοι”, ”σέβομαι τον εαυτό μου…σέβομαι τους άλλους”, ”όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε” κ.τ.λ.
Το πρόγραμμα της υιοθεσίας πραγματοποιήθηκε στους μαθητές του Α1, Α2, Στ1, Στ2. Περιλάμβανε τέσσερις φάσεις, όπως:
Στην 1η φάση, πραγματοποιήθηκε μια ενημερωτική συνάντηση με την Διευθύντρια του σχολείου, στη συνέχεια με τους Εκπαιδευτικούς των τμημάτων και στο τέλος με τους μαθητές, ώστε να γνωρίσουν τους στόχους του προγράμματος και να ενημερωθούν για τις δραστηρίοτητες που θα υλοποιηθούν κατά την διάρκεια της παρέμβασης.
Στη 2η φάση, οι μαθητές του Στ1 και Στ2 συμμετείχαν σε 5 δίωρες συναντήσεις, όπου μέσα από βιωματικές δράσεις (παιχνίδι ρόλων, παιδαγωγικά παιχνίδια κ.τ.λ.), μπόρεσαν να κατανοήσουν ακόμα περισσότερο τα συναισθήματα, τις ανάγκες, την αγωνία και τις σκέψεις των μαθητών της Α’ τάξης που θα ξεκινούσαν ένα καινούργιο ταξίδι στη ζωή τους, αυτό στο δημοτικό σχολείο. Παράλληλα, συναντήσεις με βιωματικές δραστηριότητες πραγματοποίηθηκαν και με τους μαθητές της Α’ τάξης.
Στην 3η φάση, οι μαθητές των Στ1 και Στ2 τάξεων ανέλαβαν να “υιοθετήσουν” τους μαθητές των Α1 και Α2 τάξεων. Σ’ αυτή τη φάση πραγματοποιήθηκαν βιωματικές δράσεις μεταξύ των μαθητών του Α1 και Στ1 και των μαθητών του Α2 και Στ2, που συνέβαλαν στην πιο ουσιαστική γνωριμία και αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ τους. Μ’ αυτό τον τρόπο ο μαθητής της Στ’ τάξης βοηθούσε το παιδί της πρώτης τάξης, ώστε το δεύτερο να προσαρμοστεί πιο εύκολα στο καινούριο σχολικό περιβάλλον. Πολλές φορές, η εμπλοκή του παιδιού απο την Στ’ τάξη είχε και ρόλο διαμεσολαβητή καθώς μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στην εποικοδομητική επίλυση συγκρούσεων, οπόταν αυτό χρειαζόταν. Παράλληλα, τα παιδιά της Α’ τάξης υιοθετούσαν και αυτά μια παρόμοια στάση, καθώς τα παιδιά της Στ’ αποτελούσαν πρότυπο για εκείνα.
Στην 4η φάση υπήρχε εποπτεία στους μαθητές και των 4 τμημάτων, όπου εκεί γινόταν η περιγραφή των δυσκολιών, αλλά και των θετικών και όμορφων καταστάσεων που προέκυπταν από την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στη τελική γιορτή του σχολείου, την Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017, όπου οι μαθητές των Στ’ τάξεων περιέγραψαν με πολύ όμορφες λέξεις τη βοήθεια που τους πρόσφερε το πρόγραμμα στους ίδιους, αλλά και στους μικρούς τους φίλους. Στη συνέχεια κάθε παιδί της Στ’ τάξης χόρεψε με το παιδακί της Α’ τάξης…. twist!
Από τα λόγια των παιδιών της Στ’ τάξης:
«Αποχαιρετούμε επίσης τους μικρούς μας φίλους, τα πρωτάκια, που γνωρίσαμε μέσα από το πρόγραμμα υιοθεσίας.
Ένα πρόγραμμα υιοθεσίας των μαθητών της πρώτης τάξης από τους μαθητές της έκτης που πραγματοποιεί το ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. σε συνεργασία με το σχολείο μας.Το πρόγραμμα αυτό έχει σαν στόχο την κοινωνικοποίηση, την ανάπτυξη κοινωνικής ευθύνης και την ενδυνάμωση των σχέσεων. Επιπλέον στοχεύει και στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας.
Προσπαθήσαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς να προστατεύσουμε, να καθοδηγήσουμε και να βοηθήσουμε τους μικρούς μαθητές της πρώτης τάξης. Μοιραστήκαμε τις αγωνίες μας, τους φόβους και την αγάπη μας. Μας εμπιστεύτηκαν και ήμασταν κοντά τους όποτε μας χρειάστηκαν.
Ταυτόχρονα μάθαμε και εμείς να λύνουμε τις συγκρούσεις με πιο αποτελεσματικό τρόπο, να είμαστε πιο υπεύθυνοι, να συνεργαζόμαστε και να κατανοούμε καλύτερα τον άλλον.
Αν και φαινόταν αρχικά πολύ δύσκολο καταφέραμε τελικά να έχουμε μια ουσιαστική και ζεστή επικοινωνία με τα παιδιά της Α τάξης.
Ελπίζουμε και οι μικροί μας φίλοι να κέρδισαν από αυτή την συνεργασία, μαζί ζήσαμε πολλές χαρές και αγωνίες παίξαμε, γελάσαμε, περάσαμε αξέχαστες στιγμές. Τώρα ήρθε η στιγμή να αντιστραφούν οι ρόλοι. Τα πρωτάκια αποχαιρετούν εμάς τα εκτάκια καθώς ετοιμαζόμαστε να πετάξουμε προς το σχολείο των μεγάλων, το Γυμνάσιο».